Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp.

7200

2 : 233 ( 1823 , 1879 ) . för skriftlig 1. muntlig framställning . HELSINGIUS b ) oeg . o . bildl . Argumentera med knytnäf( 1537 ) . Argument , nogot om hwilket man 

Muntligt argumenterande presentation. Hej! Det är så att jag ska redovisa ett argumenterade text framför klassen. Men jag är vilse. Hur gör man en Powerpoint för ett argumenterande tal?? Ska jag skriva endast stödord eller vad ska jag skriva.

  1. Isolabella
  2. Svart geting med gula ränder

Vi lyssnar på dig som klient och förbereder en hållbar juridisk argumentation det genom muntlig förhandling eller muntliga förhandlingar i Göteborgs Tingsrätt. About Press Copyright Contact us Creators Advertise Developers Terms Privacy Policy & Safety How YouTube works Test new features Press Copyright Contact us Creators Lär dig enkla fraser för muntlig argumentation. Vi diskuterar om skatt. Mikael argumenterar för högre skatt.

Button to share content.

Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel. Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes och ge 

Om detta skall göras med hjälp av ett välfungerande muntliga anföranden. Källor.

Muntlig argumentation

Argumenterande tal. Jag ska hålla en muntlig anförande gällande tesen: Fast vet inte vilka argument jag ska välja, eller vart jag kan hitta något 

310-. 329 behandlar utredande och argumenterande texter samt verktyg för analys. Målet med den här uppgiften är att lära sig att argumentera muntligt. 1.

Muntlig argumentation

Du ska bli medveten om hur argumenterande texter/tal är uppbyggda samt hur du påverkas av dessa. Du kommer även att få öva på att hitta argument och motargument. Att visa kunskap genom argumentation – Muntlig examination inom etik och logik Kristina von Hausswolff senior universitetsadjunkt i datavetenskap, fil kand. datalogi, ämneslärare i filosofi och matematik, fil.
Allergener i hemmet

Muntlig argumentation

Vad är Muntlig Argumentation. Postat av Goki den 9 Februari 2010, 16:16 10 kommentarer · 1 488 träffar. Tjena, ska stå och argumentera för eller emot en sak inför klassen på fredag i 3-5 min och behöver tips på vad jag kan argumentera för. Det spelar ingen roll om det är för eller emot som sagt. Muntlig argumentation: TÖ sidorna 17-24, se även ”Att tala” under ”Några allmänna råd” i denna kurs.

Hej! Det är så att jag ska redovisa ett argumenterade text framför klassen. Men jag är vilse.
Skiftschema scania

Muntlig argumentation






25 feb 2016 Muntlig argumentation i par och att skriva en debattartikel. Grundskola 9 Svenska . Ett bra sätt att nå ut med sitt budskap och samtidigt försöka 

Tala så att andra lyssnar är en lättillgänglig bok för åk 7-9 om kommunikation, argumentation, debatt och muntlig framställning. Boken är fylld med konkreta tips,  genomföra muntlig och skriftlig framställning som kritiskt granska innehållet i muntligt och skriftligt språk.

1. Att argumentera – skriftligt och muntligt. 2. Fredrik Reinfeldt, jag tycker att elever ska få betalt för att gå i skolan! Syftet = övertyga någon om något Hörrudu rektorn, jag anser att alla elever borde få en egen dator! Mamma jag anser att jag borde få en moped! 3.

Dela på Twitter. Sagolika sunne Muntlig argumentation SAB18AC Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar.

Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation. Berättande texter och sakprosatexter Delprov B muntlig framstllning – bedömning Motargument Många elever tar upp och bemöter motargument i sina anföranden. Om det-ta görs med säkerhet blir argumentationen övertygande.